Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου 2014

Συνέντευξη: Τάσος Κολυδάς

Στο πλαίσιο του μαθήματος «Μουσική για όλους» του σχολικού βιβλίου που αναφέρεται στη Μουσική Τεχνολογία, οι Μικροί Μουσικόφιλοι της Ε΄ Τάξης του 11ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών έχουν την τιμή και τη χαρά να φιλοξενούν τον κ. Τάσο Κολυδά. Ο Τάσος Κολυδάς είναι Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Επιστημονικός Συνεργάτης του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου και Καθηγητής στο Μουσικό Σχολείο Πρέβεζας. Έχει σπουδάσει Μουσικολογία (PhD), Πληροφορική (MSc) και κιθάρα.

Προσωπική Ιστοσελίδα: kolydart.gr

  1. Στο κεφάλαιο 17 «Μουσική για όλους» του σχολικού βιβλίου αναφέρεται ο όρος home studio. Ποιος είναι ο βασικός εξοπλισμός μιας οικιακής μονάδας δημιουργίας μουσικής; 
Σε ό,τι αφορά στα υλικά ενός οικιακού στούντιο, ο απαραίτητος εξοπλισμός αποτελείται από συσκευές εισόδου (μικρόφωνα, midi controllers, ηλεκτρικά μουσικά όργανα), τη διεπαφή ήχου (κάρτα ήχου), έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή, μονάδες εξόδου (ηχεία, ακουστικά, οθόνη κ.λπ.) και τα απαραίτητα μέσα για τη διασύνδεση μεταξύ τους (καλώδια και βύσματα). Κατά τη γνώμη μου, αν κάποιος σκοπεύει να επενδύσει για τη δημιουργία ψηφιακού στούντιο, θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στις συσκευές εισόδου και εξόδου, δηλαδή τα μικρόφωνα και τα ηχεία. Οι τιμές τους παρουσιάζουν μικρές διακυμάνσεις και η απόδοση μιας καλής επένδυσης έχει άμεσο αντίκρισμα.


  1. Θα μπορούσατε να αναφερθείτε συνοπτικά στις δυνατότητες που μας προσφέρουν τα λογισμικά ανοιχτού κώδικα MuseScore και Audacity;
Το MuseScore είναι μια εφαρμογή ανοιχτού κώδικα για την επεξεργασία παρτιτούρας. Μπορεί να βοηθήσει στη σύνθεση μουσικής, την αναπαραγωγή παρτιτούρας και τη μετατροπή της παρτιτούρας σε ήχο. Ένα σημαντικό στοιχείο είναι η κοινότητα χρηστών που έχει δημιουργηθεί γύρω από την εφαρμογή στην οποία μπορεί κανείς να βρει παρτιτούρες για όλα τα όργανα. Το Audacity είναι μια εφαρμογή επεξεργασίας πολυκάναλου ηχητικού σήματος. Δίνει τη δυνατότητα εγγραφής και αναπαραγωγής του ήχου, μετατροπή του ήχου σε διαφορετικές μορφές αρχείων, επεξεργασία του ήχου (κοπή, αντιγραφή, επικόλληση κ.λπ.) και το κατάλληλο περιβάλλον για τη χρήση εφέ διάφορων τεχνολογιών (VST, Audio Unit) και μεθόδους ανάλυσης του ήχου (με Vamp plugins).


  1. Ποια θετικά και ποια αρνητικά στοιχεία έχει επιφέρει η επανάσταση της Τεχνολογίας της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στον τομέα της Μουσικής Σύνθεσης;
Οι ευκολίες στη διαχείριση, αποθήκευση, επεξεργασία και αντιγραφή του υλικού αποτελούν σημαντικά πλεονεκτήματα για τη μουσική σύνθεση σήμερα. Για παράδειγμα, ο συνθέτης μπορεί να ακούσει άμεσα τη μουσική που γράφει χωρίς να είναι υποχρεωμένος να αναζητά μια ορχήστρα για να παίξει τη μουσική του. Όμως, από τη μεριά του ακροατηρίου, η ευκολία πρόσβασης σε πολλές μουσικές αφήνει λίγο χρόνο για την απόλαυση ενός μουσικού έργου και κατά συνέπεια κάνει την ακρόαση της μουσικής μια πιο επιφανειακή διαδικασία.

  1. Στο τετράδιο εργασιών μας αναφέρεται το έργο ηλεκτρονικής μουσικής του Βαγγέλη Παπαθανασίου «Δρομέας στην κόψη του ξυραφιού». Ποιο είναι το δικό σας αγαπημένο έργο ηλεκτρονικής μουσικής;
Δεν έχω κάποια ιδιαίτερη προτίμηση. Ο δίσκος από το Blade Runner μου φαίνεται πολύ καλός.


  1. Ένα από τα μαθήματα που διδάσκετε στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής στο Τ.Ε.Ι. Ηπείρου είναι «Ο Κώδικας Midi στη Μουσική Πληροφορική». Μπορείτε να μας εξηγήσετε με απλά λόγια τι εννοούμε όταν αναφερόμαστε στο πρωτόκολλο MIDI;
Το πρωτόκολλο MIDI συγκαταλέγεται στις γλώσσες συμβολικής αναπαράστασης της μουσικής. Με απλά λόγια,  θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι οδηγίες που προορίζονται για τον υπολογιστή στις οποίες περιέχονται οι νότες που θα ακουστούν. Με άλλα λόγια, ένα είδος «παρτιτούρας» για υπολογιστή.

  1. Ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουμε αν αποφασίσουμε να φοιτήσουμε σε ένα Μουσικό Γυμνάσιο;
Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου γίνεται ύστερα από επιλογή. Οι μαθητές εξετάζονται σε μουσικές δεξιότητες από Επιτροπή Μουσικών μετά την αποφοίτησή τους από το Δημοτικό (περίπου στις 25 Ιουνίου). Οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής για τη διαδικασία επιλογής κατά την περίοδο 10-25 Μαΐου στο Μουσικό Σχολείο. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να αναζητήσετε στον ακόλουθο σύνδεσμο:
 
Mission Impossible - Lalo Schifrin
Μουσικό Σύνολο Έντεχνης Μουσικής - Μουσικό Σχολείο Πρέβεζας (2013)
Διδασκαλία - Μουσική Διεύθυνση: Τάσος Κολυδάς

  1. Ποιο είναι το αγαπημένο σας έργο για κιθάρα;
Βρίσκω πολύ πετυχημένα τα έργα για κιθάρα που έχει γράψει ο Roland Dyens (π.χ. Libra Sonatine, Tango en Skaï, Hommage à Villa-Lobos και άλλα).

 Tango en Skaï - Roland Dyens

  1. Ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση;
Είναι προφανές ότι οι Νέες Τεχνολογίες πρέπει να έχουν πολύ ενεργό ρόλο στην εκπαίδευση. Απόδειξη αυτού είναι ότι τα εκπαιδευτικά συστήματα που θεωρούνται επιτυχημένα, όπως αυτά των σκανδιναβικών χωρών, έχουν εντάξει σε μεγάλο βαθμό τις νέες τεχνολογίες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η Φινλανδία αποφασίζει να κάνει ένα ακόμα βήμα, που για πολλούς πάντως αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό: από το φθινόπωρο του 2016 καταργείται η καλλιγραφία και οι μαθητές θα μαθαίνουν να γράφουν αποκλειστικά με πληκτρολόγιο. Υπάρχει ασφαλώς και ο αντίλογος, καθώς αρκετοί εκφράζουν φόβους ότι οι μαθητές που δεν έχουν υπολογιστή στο σπίτι θα μείνουν πίσω. Επίσης, υποστηρίζουν ότι το γράψιμο με το χέρι είναι σημαντικό για τα μικρά παιδιά αφού τα βοηθά στην ανάπτυξη των νοητικών ικανοτήτων τους. Ωστόσο, αντιπροτείνεται η αντικατάσταση της καλλιγραφίας με ζωγραφική ή χειροτεχνίες, ώστε να μη χαθεί αυτή η δυνατότητα. Επιπλέον, πολλοί είναι εκείνοι που προτείνουν να ενταχθεί ο προγραμματισμός ως μάθημα στο σχολείο. Ο προγραμματισμός απαιτεί ένα είδος αυστηρής σκέψης σε απόλυτα συγκεκριμένη μορφή. Κάνει κατανοητή στο παιδί την ιδέα του «κομμάτι κομμάτι» χτισίματος της γνώσης. Το γεγονός ότι αυτή η «βήμα προς βήμα» πορεία χτίζεται από τον ίδιο τον μαθητή την κάνει να διαφέρει από την εξωτερικά καθοδηγούμενη πορεία μάθησης του παραδοσιακού σχολείου. Ιδιαίτερα προτείνω να πάρετε πρωτοβουλία σχετικά με την Ώρα του Κώδικα.

  1. Ποια είναι η γνώμη σας για την Τηλεκπαίδευση;
Η ασύγχρονη τηλεκπαίδευση είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για τους μαθητές, ιδιαίτερα αυτούς που δεν έχουν άμεση πρόσβαση στη γνώση. Για την σύγχρονη τηλεκπαίδευση έχω ακόμη σοβαρές επιφυλάξεις. Προς το παρόν ο ρόλος του δασκάλου είναι αναντικατάστατος, όχι μόνο ως πηγή γνώσης, αλλά -κυρίως- ως πρότυπο συμπεριφοράς και μέσο για την κοινωνικοποίηση των μαθητών.

  1. Κλείνοντας, θα θέλατε να αναφερθείτε σε κάποιους ανθρώπους που είτε σας στήριξαν κατά τη διάρκεια των πολυετών σπουδών σας είτε αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για εσάς;
Τα τρία σημαντικότερα πρόσωπα που με επηρέασαν κατά τη διάρκεια των σπουδών μου και αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης ήταν όλοι Δάσκαλοί μου. Ο πρώτος ήταν ο δάσκαλος που είχα στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, ο οποίος ήξερε και μουσική. Ο δεύτερος ήταν ο δάσκαλος της κιθάρας. Ο τρίτος ήταν ο καθηγητής μου στο Πανεπιστήμιο με τον οποίο έφτασα μέχρι το διδακτορικό. Οφείλω και στους τρεις πάρα πολλά, για διαφορετικούς λόγους στον καθένα.

1 σχόλιο:

  1. Ενας πολυ καλος καθηγιτης που κανει τα παιδια να αγαπησουν πραγματικα την μουσικη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή