Πέμπτη, 15 Μαΐου 2014

Συνέντευξη: Μιχάλης Ανδρονίκου


Η πρώτη μας συνέντευξη είναι γεγονός! Ο κύριος Μιχάλης Ανδρονίκου, ταλαντούχος μουσικός και ανήσυχος συνθέτης με σημαντική εγχώρια και διεθνή καλλιτεχνική δραστηριότητα, δέχτηκε με χαρά να απαντήσει στις ερωτήσεις των Μικρών Μουσικόφιλων της ΣΤ΄ Τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Θήβας. Τον ευχαριστούμε από καρδιάς! Ο Μιχάλης Ανδρονίκου είναι Διδάκτωρ Σύνθεσης του Πανεπιστημίου του Calgary στον Καναδά. Κατέχει Δίπλωμα κλασικής κιθάρας, κλαρινέτου και Θεωρητικών από το Trinity College και από τη Royal Academy of Music του Λονδίνου καθώς και Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής. Είναι πτυχιούχος Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας, διπλωματούχος Σύνθεσης (Τάξη: Θεόδωρου Αντωνίου) και απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Παράλληλα, έχει μελετήσει παραδοσιακά όργανα όπως πολίτικο λαούτο και ταμπουρά. Έχει γράψει μουσική για θέατρο, για μικρά και μεγάλα σύνολα, για σόλο όργανο, τραγούδια και άλλα. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών και της Ένωσης Μουσικοσυνθετών και Στιχουργών Ελλάδος.

Προσωπική Ιστοσελίδα: andronikou.gr/
Δείγματα από τη δισκογραφία: reverbnation.com/andronikou
Έργα σύγχρονης μουσικής: soundcloud.com/musmich

  1. Σε ποια ηλικία ξεκινήσατε να σπουδάζετε μουσική; Ήταν δική σας η απόφαση ή σας προέτρεψε το οικογενειακό σας περιβάλλον; 
Σε ηλικία πέντε χρόνων. Ήταν απόφαση του πατέρα μου αλλά πολύ σύντομα κατάλαβα ότι η μουσική ήταν ο δρόμος που θα ακολουθούσα.

  1. Έχετε χαρακτηριστεί ως άνθρωπος - ορχήστρα μιας και παίζετε πολλά μουσικά όργανα. Θέλετε να μας τα αναφέρετε; Πόσες ώρες μελετούσατε καθημερινά κατά τη διάρκεια των σπουδών σας; Συνεχίζετε να μελετάτε;
Τα όργανα που έχω σπουδάσει είναι κιθάρα (κλασική και μοντέρνα), κλαρίνο, μπουζούκι, πολίτικο λαούτο και ταμπουρά. Μελέτησα μόνος μου διάφορα άλλα όπως πιάνο και διάφορα νυκτά όργανα όπως μαντολίνο, τζουρά και νησιώτικο λαούτο. Έπαιζα πολλές ώρες τη μέρα, αλλά δε θεωρούσα ότι μελετούσα. Το απολάμβανα και με έκανε ευτυχισμένο! Μετά τις βασικές μου σπουδές συνειδητοποίησα ότι τα όργανα είναι για μένα μερικά από τα εργαλεία για τη σύνθεση. Βέβαια ως επαγγελματίας μουσικός εκτελεστής δούλεψα από δεκατεσσάρων χρόνων μέχρι λίγο πριν την ολοκλήρωση του διδακτορικού μου και αυτό μου επέτρεπε να μαθαίνω και να βελτιώνομαι συνεχώς.

  1. Η δισκογραφική σας δουλειά «Απ’ τη στεριά, το νερό και τον αέρα» απευθύνεται σε παιδιά κάθε ηλικίας. Πρωταγωνιστές του ζωικού βασιλείου ξετυλίγουν τις ιστορίες τους. Ιστορίες γεμάτες κοινωνικούς προβληματισμούς και οικολογικές ευαισθησίες όπως αυτή που μας διηγείται μουσικά Ο κόρακας ο Αλέκος. Εσείς ξεχωρίζετε κάποιο τραγούδι από τη συγκεκριμένη δουλειά;   
 Ο κόρακας ο Αλέκος
Στίχοι: Νίκος Αϊβαλής - Ερμηνεία: Γιάννης Λεκόπουλος

Μου αρέσει πολύ Η Αλιγατορίνα σε στίχους του Βασίλη Γκίκα και ερμηνεία της Σίσσυς Κασσάνδρα. Ίσως γιατί ήταν το πρώτο από τα τραγούδια που γράψαμε και αποτέλεσε την αφορμή για τα επόμενα.
  1. Στον ψηφιακό δίσκο σας «Η ορθογραφία της αγάπης» περιλαμβάνεται ένα τραγούδι – αφιέρωση στον Μάνο Χατζιδάκι. Το μουσικό έργο του Χατζιδάκι υπήρξε πρότυπο για εσάς;
Μου αρέσει πολύ η μουσική και τα τραγούδια του Χατζιδάκι! Εκτιμώ επίσης τα κείμενά του, που είναι συγκεντρωμένα στα βιβλία Ο Καθρέφτης και το μαχαίρι και Τα σχόλια του Τρίτου. Αισθάνομαι ότι έχει πει σημαντικά πράγματα για τη μουσική παιδεία, τον πολιτισμό, την ελληνικότητα, την παράδοση και άλλα σημαντικά θέματα. Για να απαντήσω όμως ευθέως στην ερώτησή σας, δεν είχα ποτέ κανένα μουσικό πρότυπο, γιατί πάντα ήθελα να βελτιώσω αυτό που είμαι και όχι να μοιάσω σε κάποιον.

Κάτι για το Μάνο
Στίχοι: Βασίλης Γκίκας
Ερμηνεία: Σίσσυ Κασσάνδρα - Νίκος Αϊβάλης

  1. Η σύνθεσή σας Music is dead! για ηθοποιό και ορχήστρα εγχόρδων ξεκινά με μια ασυνήθιστη εισαγωγή. Ακούγεται μια ανδρική φωνή να ανακοινώνει στα αγγλικά τα εξής: «Απολογούμαστε για την αναστάτωση αλλά το κοντσέρτο ακυρώνεται επειδή η μουσική πέθανε!». Θέλετε να μας εξηγήσετε, όσο πιο απλά μπορείτε, ποια είναι η κεντρική ιδέα αυτής της πρωτότυπης σύνθεσης;
Η κεντρική ιδέα είναι βασισμένη πάνω σε έναν υποτιθέμενο εφιάλτη κατά τον οποίο η μουσική «πεθαίνει» και ο ακροατής –ως ένας καταναλωτής– στεναχωριέται γιατί έχασε το χρόνο του πηγαίνοντας στη συναυλία χωρίς να μπορέσει να ακούσει μουσική, αντί για το «χαμό» της μουσικής. Αυτή η ιστορία βέβαια προκαλεί κάποια έκπληξη και ίσως κάποια αμηχανία στον ακροατή, η οποία γρήγορα μετατρέπεται σε έναν προβληματισμό για τη σχέση του με τη μουσική, κατά τη διάρκεια της ακρόασης του έργου.



Ηθοποιός: Edith Pritchard
The UofC String Orchestra - Αρχιμουσικός: Edmond Agopian

  1. To Ρεμπέτικο Μπλουζ που παρουσιάσατε στο Πανεπιστήμιο του Calgary στον Καναδά με τον Rod Thomas Squance στη μαρίμπα και εσάς στο μπουζούκι στις 6/4/2013 είναι αυτοσχεδιασμός; Πώς αποφασίσατε να συνδυάσετε το ρεμπέτικο με το μπλουζ; Ποια είναι τα κοινά τους στοιχεία;
Ναι, πρόκειται για αμοιβαίο αυτοσχεδιασμό σε μορφή «διαλόγου», μπροστά σε ακροατήριο. Με τον Rod Squance ηχογραφήσαμε ένα ολόκληρο CD με αυτούς τους αυτοσχεδιασμούς συνδυάζοντας όλων των ειδών τις μουσικές και τους ήχους. Το Ρεμπέτικο Μπλουζ ήταν ένας αυθόρμητος συνδυασμός μουσικών που σχετίζεται βέβαια με τις καταβολές των οργάνων και των μουσικών με τις οποίες συνδέονται. Είναι βέβαια γνωστό ότι τόσο το ρεμπέτικο όσο και τα μπλουζ ξεκίνησαν ως η μουσικοποιητική έκφραση του περιθωρίου, για να κατακτήσουν τον κόσμο με τη συναισθηματική δύναμη που κουβαλούν. 



  1. Τι μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για εσάς;
Η ζωή με όλα της τα μυστήρια, τα ταξίδια, ένα βιβλίο, ένα ποίημα, μια ταινία, ένα βλέμμα, ένα χαμόγελο, οι ανθρώπινες σχέσεις και ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε!

  1. Εκτός από τη μουσική, έχετε κάποιες άλλες αγαπημένες ασχολίες;
Μου αρέσει το διάβασμα, το μπάσκετ, το σκάκι, η ζωγραφική, το θέατρο και ο κινηματογράφος.

  1. Αισθάνεστε την ανάγκη να ευχαριστήσετε κάποιους δικούς σας ανθρώπους, δασκάλους ή συνεργάτες που σας έχουν στηρίξει στη διάρκεια της καλλιτεχνικής σας πορείας;
Όλους! Οι δάσκαλοι που είχα ήταν εξαιρετικοί και με στήριξαν σε κάθε μου βήμα. Το ίδιο και οι συνεργάτες. Ακόμα περισότερο η οικογένεια και ιδιαίτερα η σύζυγός μου.

  1. Πόσα χρόνια ζείτε στον Καναδά; Είναι καλύτερες οι συνθήκες ζωής εκεί σε σχέση με την Ελλάδα; Ποιες είναι οι καλλιτεχνικές σας δραστηριότητες αυτή την περίοδο;
Βρίσκομαι στον Καναδά σχεδόν έξι χρόνια. Οι συνθήκες ζωής είναι καλές αλλά μας λείπει πολύ η Ελλάδα. Δε θα ήθελα να συγκρίνω τις συνθήκες ζωής στην Ελλάδα με τον Καναδά γιατί είναι απλά διαφορετικές. Αυτήν την περίοδο γράφω κάποια έργα μουσικής δωματίου τα οποία είναι αναθέσεις γνωστών και καταξιωμένων εκτελεστών. Πρόκειται να εκτελεστούν και να ηχογραφηθούν στο άμεσο μέλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου